BLOG: Wie Ben Ik?
26 jan 2024
Het lied ‘Wie ben ik’ is ontstaan in het hoofd van onze zeer gewaardeerde Volendammer collega, componist Thomas Tol. Bekend als schrijver van de grootste hits van BZN en Jan Smit. Thomas woont bij mij in de straat dus ik spreek hem dagelijks. Hij is al oud maar nog steeds elke dag bezig met het bedenken van liedjes en melodieën achter de piano en tijdens zijn wandelingen over de dijk. Anderhalf jaar geleden sprak hij mij aan omdat hij een liedje had geschreven waarvan hij vond dat het misschien wel eens mooi zou kunnen zijn voor de 3JS. Hij liet het aan mij horen in zijn studio in de kelder van zijn huis, waar in de afgelopen 15 jaar alle albums van Jan Smit zijn gemaakt maar nog nooit een liedje voor de 3JS. Ik was gelijk enthousiast ondanks dat er nog helemaal geen tekst was. Alleen muziek en een zangmelodie. Het lied was het soort Franse chanson. De enige tekst die hij erbij had gezet was één woord: ‘Abandoned’. Wat vertaald kan worden als ‘Verlaten’, ‘Verwaarloosd’, ‘Genegeerd’. Hij had dat woord bedacht omdat de muziek zo’n gevoel teweegbracht. Ik was het met hem eens dus ik beloofde er een tekst op te verzinnen. Doordat het een Franse chanson was moet ik denken aan het verhaal van Edith Piaf. De meest legendarische zangeres van Frankrijk. Aanbeden door heel Frankrijk en omstreken. Haar leven lang zingend en stralend op het podium en tegelijkertijd het zeer tragische verhaal van haar jeugd als een trauma met zich meedragend.
Haar talent was groter dan haar verdriet en haar verleden. Een Godgegeven talent. Op de wereld gezet om mensen te vermaken.
Ik realiseerde me wél dat dit lied op dat moment niet te rijmen was met de andere liedjes die we aan het maken waren en van plan waren op te nemen in Los Angeles. Die nummers neigden meer naar Westcoast-country en hadden niks te maken met Frankrijk. Dus ik ging toch nog een beetje zoeken naar een raakvlak met L.A…..zij het op een geforceerde manier… in de hoop iets te vinden waardoor het toch nog op het album zou kunnen.
De muziek is ook heel theatraal natuurlijk. Ik moest denken aan iemand die in een zaal zit. Te wachten tot een optreden begint. Of een film.
Het doek gaat open… en daar staat ze. Een betoverende verschijning.
De toeschouwer wil haar leren kennen, wil van haar houden, wil haar bezitten.
Toen dacht ik ineens aan het verhaal van Marilyn Monroe. Onlosmakelijk verbonden met Hollywood/L.A. De meest aanbeden actrice allertijden die ook zo’n enorm trauma met zich meedroeg uit haar jeugd. Vader die het huis verliet toen ze klein was. Moeder die ging drinken en haar de schuld gaf van het weglopen van vader. Zij die droomde van het witte doek en eigenlijk al van kinds af aan noodgedwongen een ‘actrice’ was die de schijn ophield dat het goed met haar ging. In Hollywood lukte het snel om voet aan de grond te krijgen wan iedereen wilde haar hebben. Iedereen wilde iets van haar omdat ze betoverend mooi en getalenteerd was. Tot president Kennedy aan toe. En zij liet het allemaal maar over zich heen komen. Letterlijk en figuurlijk. Ze trouwde meerdere keren maar elke keer zocht ze in zo’n man slechts een vaderfiguur. De vader die ze nooit had gehad.
Als artiest of acteur/actrice ben je een soort clown. Altijd stralend en lachend op het podium maar niemand kent jouw verdriet of heeft daar op dat moment een boodschap aan. En des te beroemder je wordt, des te moeilijker wordt het om te blijven wie je nou eigenlijk zélf bent. Dat onzekere, verwaarloosde meisje van vroeger en die wereldwijd aanbeden superster was één en dezelfde persoon. Ga d’r maar aan staan!!
Marilyn Monroe pleegde zelfmoord op 36-jarige leeftijd.
Wie ben ik?
Daar stond ze dan alleen
Ze straalde
Iedereen in trance
Een Franse melodie
Ze zong over liefde,
haar jeugd en haar verdriet
Verlaten, bedrogen
ogen vingen mij
Kom maar, kijk maar
even in m’n hart
Je kunt ervan houden
Maar hou me niet vast
Ze kreeg een diamant
Ze trouwde
Hoopte dat die man
een vader voor haar was
Een donker verleden
in het maagdelijke wit
Zijn arm om haar heen en
ze verstijfde subiet
als mamma sprak in de leegte
van haar hart
Je kan niemand vertrouwen
Wees niemand tot last
Wie ben ik
Deze lach
is niet wat je dacht
Kom terug alsjeblieft
maar kijk van veraf
Zie me graag
Heb me lief
Hou m’n eenzame lied
dicht bij je vannacht
maar blijf van me af
Kijk naar de vallende sterren
Laat je vervoeren deze nacht
De kracht van het licht bracht me verder
omdat de wens groter was
dan ‘t verdriet en de angst.
Hou je wel echt van me?
Hou je van jezelf?
Begrijp ik je dan niet?
Ik geef je m’n liefde
maar je zwelgt in je verdriet
Ik zoek in je ogen
Je wendt ze van me af
Verdomme… laat me
toch even in je hart
Ik ging van je houden
daarom hou ik je vast
Wie ben ik
Deze lach
is niet wat je dacht
Kom terug alsjeblieft
maar kijk van veraf
Zie me graag
Heb me lief
Hou m’n eenzame lied
dicht bij je vannacht
maar blijf van me af
Kijk naar de vallende sterren
Laat je vervoeren deze nacht
De kracht van het licht bracht ze verder
omdat de wens groter was
dan ‘t verdriet en de angst
De kracht van het licht bracht me verder
maar vannacht
geen verdriet en geen angst


BLOG: Wie Ben Ik?
26 jan 2024
Het lied ‘Wie ben ik’ is ontstaan in het hoofd van onze zeer gewaardeerde Volendammer collega, componist Thomas Tol. Bekend als schrijver van de grootste hits van BZN en Jan Smit. Thomas woont bij mij in de straat dus ik spreek hem dagelijks. Hij is al oud maar nog steeds elke dag bezig met het bedenken van liedjes en melodieën achter de piano en tijdens zijn wandelingen over de dijk. Anderhalf jaar geleden sprak hij mij aan omdat hij een liedje had geschreven waarvan hij vond dat het misschien wel eens mooi zou kunnen zijn voor de 3JS. Hij liet het aan mij horen in zijn studio in de kelder van zijn huis, waar in de afgelopen 15 jaar alle albums van Jan Smit zijn gemaakt maar nog nooit een liedje voor de 3JS. Ik was gelijk enthousiast ondanks dat er nog helemaal geen tekst was. Alleen muziek en een zangmelodie. Het lied was het soort Franse chanson. De enige tekst die hij erbij had gezet was één woord: ‘Abandoned’. Wat vertaald kan worden als ‘Verlaten’, ‘Verwaarloosd’, ‘Genegeerd’. Hij had dat woord bedacht omdat de muziek zo’n gevoel teweegbracht. Ik was het met hem eens dus ik beloofde er een tekst op te verzinnen. Doordat het een Franse chanson was moet ik denken aan het verhaal van Edith Piaf. De meest legendarische zangeres van Frankrijk. Aanbeden door heel Frankrijk en omstreken. Haar leven lang zingend en stralend op het podium en tegelijkertijd het zeer tragische verhaal van haar jeugd als een trauma met zich meedragend.
Haar talent was groter dan haar verdriet en haar verleden. Een Godgegeven talent. Op de wereld gezet om mensen te vermaken.
Ik realiseerde me wél dat dit lied op dat moment niet te rijmen was met de andere liedjes die we aan het maken waren en van plan waren op te nemen in Los Angeles. Die nummers neigden meer naar Westcoast-country en hadden niks te maken met Frankrijk. Dus ik ging toch nog een beetje zoeken naar een raakvlak met L.A…..zij het op een geforceerde manier… in de hoop iets te vinden waardoor het toch nog op het album zou kunnen.
De muziek is ook heel theatraal natuurlijk. Ik moest denken aan iemand die in een zaal zit. Te wachten tot een optreden begint. Of een film.
Het doek gaat open… en daar staat ze. Een betoverende verschijning.
De toeschouwer wil haar leren kennen, wil van haar houden, wil haar bezitten.
Toen dacht ik ineens aan het verhaal van Marilyn Monroe. Onlosmakelijk verbonden met Hollywood/L.A. De meest aanbeden actrice allertijden die ook zo’n enorm trauma met zich meedroeg uit haar jeugd. Vader die het huis verliet toen ze klein was. Moeder die ging drinken en haar de schuld gaf van het weglopen van vader. Zij die droomde van het witte doek en eigenlijk al van kinds af aan noodgedwongen een ‘actrice’ was die de schijn ophield dat het goed met haar ging. In Hollywood lukte het snel om voet aan de grond te krijgen wan iedereen wilde haar hebben. Iedereen wilde iets van haar omdat ze betoverend mooi en getalenteerd was. Tot president Kennedy aan toe. En zij liet het allemaal maar over zich heen komen. Letterlijk en figuurlijk. Ze trouwde meerdere keren maar elke keer zocht ze in zo’n man slechts een vaderfiguur. De vader die ze nooit had gehad.
Als artiest of acteur/actrice ben je een soort clown. Altijd stralend en lachend op het podium maar niemand kent jouw verdriet of heeft daar op dat moment een boodschap aan. En des te beroemder je wordt, des te moeilijker wordt het om te blijven wie je nou eigenlijk zélf bent. Dat onzekere, verwaarloosde meisje van vroeger en die wereldwijd aanbeden superster was één en dezelfde persoon. Ga d’r maar aan staan!!
Marilyn Monroe pleegde zelfmoord op 36-jarige leeftijd.
Wie ben ik?
Daar stond ze dan alleen
Ze straalde
Iedereen in trance
Een Franse melodie
Ze zong over liefde,
haar jeugd en haar verdriet
Verlaten, bedrogen
ogen vingen mij
Kom maar, kijk maar
even in m’n hart
Je kunt ervan houden
Maar hou me niet vast
Ze kreeg een diamant
Ze trouwde
Hoopte dat die man
een vader voor haar was
Een donker verleden
in het maagdelijke wit
Zijn arm om haar heen en
ze verstijfde subiet
als mamma sprak in de leegte
van haar hart
Je kan niemand vertrouwen
Wees niemand tot last
Wie ben ik
Deze lach
is niet wat je dacht
Kom terug alsjeblieft
maar kijk van veraf
Zie me graag
Heb me lief
Hou m’n eenzame lied
dicht bij je vannacht
maar blijf van me af
Kijk naar de vallende sterren
Laat je vervoeren deze nacht
De kracht van het licht bracht me verder
omdat de wens groter was
dan ‘t verdriet en de angst.
Hou je wel echt van me?
Hou je van jezelf?
Begrijp ik je dan niet?
Ik geef je m’n liefde
maar je zwelgt in je verdriet
Ik zoek in je ogen
Je wendt ze van me af
Verdomme… laat me
toch even in je hart
Ik ging van je houden
daarom hou ik je vast
Wie ben ik
Deze lach
is niet wat je dacht
Kom terug alsjeblieft
maar kijk van veraf
Zie me graag
Heb me lief
Hou m’n eenzame lied
dicht bij je vannacht
maar blijf van me af
Kijk naar de vallende sterren
Laat je vervoeren deze nacht
De kracht van het licht bracht ze verder
omdat de wens groter was
dan ‘t verdriet en de angst
De kracht van het licht bracht me verder
maar vannacht
geen verdriet en geen angst